Thursday, January 24, 2013

BISIK


Diambil dari blog penulis buku ini sendiri, Syaihan Syafiq.

#BISIK ialah buku pembukaan yang aku baca untuk tahun 2013 walaupun dah sekian lama aku beli. Aku habiskan pembacaan dalam tempoh 3 hari. 

Dari muka surat pertama, aku mulakan bacaan dengan senyuman terhadap benda-benda yang dideskripsikan dengan terperinci oleh penulis yang jelas menunjukkan dia memang seorang yang sukakan details tapi tidaklah terlalu details seperti satu novel fixi yang lain yang aku dah baca, tak ingat pulak tajuknya.

Cerita yang dimulakan dengan Mikael yang sedang mencari rumah sewa baru kerana dia sudah mula mengalami "gangguan" setelah kematian teman serumah. Keadaan sketchy bermula secara berdikit-dikit apabila Mikael mengambil keputusan untuk pindah ke rumah sewa baharunya. Kemunculan watak Nazzman yang kacak lagi bergaya dan ditambah pula dengan poket yang kaya menjadikan cerita menjadi misteri dek kelakuannya yang tenggelam timbul.Saspen semakin menjadi-jadi apabila permata hati dan pemuas nafsu Mikael mati secara misteri. Cerita berada di tahap klimaks apabila nyawa sahabat baik Mikael menjadi taruhan. Kesudahannya? sila beli atau pinjam dan baca sendiri.

Secara teknikalnya, cerita taklah begitu saspen tapi penulis pandai susun cerita yang setiap bab yang dibaca akan dihadirkan dengan soalan-soalan yang pening untuk kau cari jawapan. secara tak langsung, penulis buat pembaca cuba link-kan setiap satu persoalan dengan persoalan lain supaya pembaca konon-kononnya boleh menebak apa yang berlaku. ok, aku berjaya jugaklah tebak beberapa perkara sepanjang membaca. hahaha! jujurnya, jalan cerita sedikit buat aku menguap tapi aksi menguap itu ditamatkan dengan tragis sebab percayalah penulis  berjaya sorongkan kau rasa bosan lepas tu dia sentapkan rasa bosan tu dengan keadaan paling yang boleh kau buat gila. lagi gila bila kau nak tido lepas tu kau dihidangkan dengan binatang penuh comel tapi dibunuh dengan penuh tragis. memang kau tak boleh tidolah lepas tu.

Cumanya, aku tak puas hati dengan penghujung cerita. aku rasa penulis tamatkan cerita dengan cara biasa-biasa saja tapi tidak klise. dengan mudah soalan "macam ni je ke?" akan terpacul sejurus kau sampai bab terakhir novel.

oh ya! aku kesan hampir sepuluh taipo yang ada. agak annoying bagi aku. 

jadi, selamat membaca gai yang belum membaca.!

2 comments:

shandye. said...

kamu mahu yang bebas typo?
makanya belilah yang edisi cetakan ketiga! khabarnya edisi itu bebas typo-error!

ah. lagipun kesilapan dan kesalahan itu kan menunjukkan yang kita manusia tidak lepas dari membuat cela. kita bukannya tuhan.

=)

nizamsani said...

wah.dah cetakan ketiga.hebat.

 
SUDUT MATA SAYA - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords