Monday, December 10, 2012

ADA APA DENGAN CINTA



melihat tajuk entri dan poster entri ni pasti akan buat orang tanya "punya lama citrer ni dah keluar, baru hari ni nak buat review?". chill guys, chill...

citer ni memang dah lama dan banyak kali juga aku tengok. cumanya, aku tonton sekali lagi semalam dan aku dapati beberapa perkara :

1. cerita ni sebenarnya taklah best sangat. mungkin cerita ni jadi best sebab diselitkan unsur2 sastera, yakni bait2 puisi yang ditulis oleh Rangga dan Cinta.

2. cerita ni, bagi aku, pada hakikatnya, popular sebab Rangga handsome. aku cakap macam tu, sebab filem ni keluar waktu aku darjah 5. maka, kebanyakan gegadis sangat gilakan kekacakan Rangga itu.

3. takde cinta agung dalam cerita ni. please!

jadi, bila diteliti balik cerita ni semalam sehingga menyebabkan roomate kesayangan kata "gila khusyuk akak tengok citer ni" padahal dia tak tau aku buat analisis dalam otak ni bagai nak gila. poyo! aku come out with a theory which is Cinta seorang yang pentingkan diri atas beberapa faktor :

1. janji dibuat untuk dimungkiri. pada awal cerita, ada satu babak Cinta dan rakan2 dalam bilik Cinta sedang bersama2 sedih terhadap apa yg menimpa Alya. di situ, Cinta telah buat janji pada Alya bahawa dia akan bersama Alya tidak kira masa dan tempat supaya dapat ringankan beban Alya dalam menghadapi krisis keluarga. janji dimungkiri bila Cinta sanggup menipu Alya semata-mata untuk keluar dengan Rangga dlm proses dia nak mengorat Rangga. oh ya, dia bukan tipu Alya je tapi tiga orang kawan yang lain atas sebab yang sama.

2. Cinta tak faham kawan2 dia dan dia ada persepi sendiri mengenai kawan2 dia. kenapa? dia tak berterus-terang dgn empat kawan yg lain yg dia dah jatuh cinta dgn Rangga (dan pengakuan ini wujud pada hujung2 cerita). dia tak berterus-terang atas alasan kawan2 dia takkan faham sekali gus menolak Rangga utk jadi kekasih Cinta hanya disebabkan pada awal perkenalan Cinta-Rangga, Rangga telah menunjukkan sikap yang tak boleh diterima Cinta. jadi, Cinta ambil langkah berdiam diri tanpa cuba menerangkan situasinya yang akhirnya menyebabkan dia menipu.

3. bila penipuan Cinta terbongkar, dia dalam keadaan serba-salah kerana menipu dan tidak bersama Alya pada masa Alya perlukan dia sehingga menyebabkan Alya buat cubaan bunuh diri. bila dah terjebak dalam keadaan serba-salah, Cinta sebenarnya mahu bersifat tamak, iaitu mahukan Rangga dan kawan2 nya tapi disebabkan rasa serba-salah itu juga Cinta ambil jalan mudah menjadikan Rangga sbg kambing hitam dan dituduh sbg punca utama kenapa Cinta berpelakuan sedemikan, walhal semua titik tolak perisitwa yang berlaku termasuk penipuan yg dilakukan adalah dari Cinta (pada penghujung cerita Cinta mengaku itu silap dia).

oh ya, aku juga come out with other theory which is in all type of relationship, two is just nice, more than that are already crowded.

ok. cukup review ringkas. waktu sambung buat assignment.

adios! :)

2 comments:

H Y D E said...

ini cerita masa saya tingkatan 4 ni. lama gila.

hai cik nadia jalal. peh peh peh!

SUDUT MATA SAYA said...

@HYDE kantoi sudah.. haha! hye!

 
SUDUT MATA SAYA - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords